BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
widgeo.net
MAKE ME HAPPY BY CLICK THIS ADS

23 September 2010

TELUR AYAM KAMPUNG...

Perbincangan tentang tentang telur tentu bukan hal yang asing lagi bagi kita, mulai dari kanak-kanak sampai orang tua suka memakannya... di samping nikmatnya ternyata didalam telur memiliki kandungan protein yang bagus bagi tubuh kita,

namun dari sekian banyak jenis telur ternyata telur ayam kampung per 100 gramnya memiliki kandungan 174 kalori, 10,8 gram protein, 4,9 mg zat besi dan 61,5 g retinol atau vitamin A.

Kerana alasan tersebut juga telur ayam kampung lebih diminati dibandingkan dengan telur ayam yang dipelihara.

Telur ayam kampung yang asli mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan telur ayam yang lain.
Selain sumber kalori dan protein haiwan yang cukup baik (mudah diserap usus dalam jumlah yang banyak) dapat dipakai sebagai campuran minuman jamu yang diyakini dapat memberikan kesegaran pada tubuh.

Khasiat Telur Ayam Kampung Untuk Kesihatan Antaranya :-

1) Dapat menyembuhkan penyakit jantung koroner, kencing manis atau usus besar.

2) Selain mengandungi sumber tenaga, juga mengandungi sumber protein yang cukup tinggi. Tenaga yang dipakai untuk mengganti tenaga yang digunakan aktiviti seharian. Manakala proteinnya pula diperlukan untuk mengganti bahagian organ yang rosak.

3) Mempunyai kandungan kolesterol (pada kuning telur) cukup tinggi. Bagi yang mempunyai hipertensi atau hiperkolesterolemia (kandungan kolesterol dalam darah yang tinggi) harus hati–hati mengatur pemakanannya.

4) Membantu mengatasi kelelahan dan kelesuan tubuh, namun tidak dapat mengatasi seluruhnya karana badan masih memerlukan waktu untuk merehatkan organ tubuh badan.

Itulah alasannya mengapa telur ayam kampung lebih diminati khususnya oleh para lelaki.

Untuk meningkatkan khasiatnya campur telur ayam kampung dengan madu asli, tenaga anda pasti akan pulih kembali.

Untuk lelaki yang nak lebih MUJARAB : digalakkan makan 2 biji separuh masak + 2 sudu madu asli + 2 sudu teh serbuk lada hitam...


^_^.........TELUR YANG ORIGINAL LEBIH BAIK DARI KLON.............^_^

0 ulasan: