BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
widgeo.net
MAKE ME HAPPY BY CLICK THIS ADS

17 Januari 2011

PERBEZAAN TV PLASMA,LCD DAN LED....

Hasil pencarian saya kat google maka boleh la dibuat sedikit rumusan dan perbandingan sikit....
lepasni tak ada la keliru lagi dengan ketiga2 jenis tv tersebut....




TV PLASMA......
Screen buat dari kaca.
Berat sket tapi selamat.
Kalau ada budak kecik, kena baling dengan mainan pun possibility utk pecah tu kurang.
Harga murah sket dari LCD.
- Burn in,masalah ni kalau bila tv kita mainkan imej statik terlalu lama,contohnya logo tv kat atas skrin tu bila terlalu lama sampai ada bekas kat situ.
- Life span, ada jangka masa sebelum plasma tv korang jadi kurang cerah sehingga 50% dari asal.( Dalam selepas 17 tahun ).
- Skrin silau,terutama kalo korang letak tv ni berhampiran sumber cahaya macam tingkap ke.tapi xjadi hal...sebab tv crt pun sama je camni...
Teknologi TV plasma pada asasnya adalah berdasarkan kepada mentol lampu neon. Skrin itu sendiri terdiri daripada sel-sel. Di dalam setiap sel, dua panel kaca dipisahkan oleh celah sempit di mana gas neon-xenon disuntikkan dan ditutup dalam bentuk plasma semasa proses pengeluaran. Gas ini akan dicaskan secara elektrik pada sela tertentu apabila TV Plasma ini sedang digunakan. Gas bercas tadi kemudian mengetuk phosphor merah, hijau, dan biru , sehingga mencipta sebuah gambar televisyen. Setiap kumpulanphosphor merah, hijau, dan biru ini disebut pixel (elemen gambar).



TV LCD......


Screen macam plastik.
Ringan.
Quality gamba sama macam plasma.
Kena teliti betul2 baru nampak perbezaan.
Ada possibility utk dead pix.
harga sekarang dah jadi mampu milik..
kurang silauan lampu atau cahaya...kerana skrin bukan daripada kaca....
risiko skrin pecah adalah sikit....
TV LCD pula menggunakan teknologi yang berbeza. Secara umumnya panel LCD dibuat daripada dua lapisan bahan telus, yang mana terpolarisasi dan dilekatkan antara satu sama lain. Salah satu lapisan disalut dengan polimer khas yang memegang setiap individu hablur cecair. Tenaga elektrik kemudian dialirkan melalui setiap individu hablur yang mana membenarkan kristal untuk meneluskan atau menyekat cahaya bagi membentuk imej. Kristal LCD tidak menghasilkan cahaya mereka sendiri, jadi sumber cahaya luaran, seperti mentol lampu neon diperlukan supaya imej yang dicipta oleh LCD tadi dapat di lihat oleh penonton.  

Tidak seperti TV CRT dan TV plasma, disebabkan tiada phosphor yang menyala, kurang tenaga yang diperlukan untuk operasi dan sumber cahaya dalam TV LCD menghasilkan kepanasan yang kurang berbanding TV plasma atau TV tradisional. Juga, kerana sifat teknologi LCD, tiada radiasi yang dipancarkan dari skrin itu sendiri.





TV LED.......
Quality gamba cantik
- Terbaru...mahal lagi...32" LED da sama dengan rege 42" LCD
- Gambar kontrast tinggi sangat terang sebab setiap piksel dihasilkan oleh sebiji LED yang ade kaler biru,merah,hijau.kalo brand SHARP terbaru,die tambah kaler kuning.
- Jimat tenaga,sebab pakai LED yang tak banyak guna power.Bila nak wat warna hitam,die takyah nyalakan langsung piksel yang berkaitan.
- Life span panjang,kurang kepanasan dan saiz panel jadi semakin nipis.dan mesra alam sebab pakai mercury free technology.
-warna hitam lebih asli.... 
LED xde sama mcm TV biasa..kualitinya pula, bukan biasa2 aja..tapi luar biasa..LED punya teknologi guna lampu LED utk generate picture pada Skrinnya..bukan 1 lampu LED..tapi banyak giler..
-kalo semasa anda menonton filem @ drama dan pada masa itu, scene cerita itu memaparkan waktu siang ataupon memaparkan pelbagai warna..maknanya lebih banyak lampu LED akan beroperasi atau mengeluarkan cahaya pada skrin LED TV.
-sebaliknya, jika pada masa itu, cerita itu mengisahkan tetang waktu malam, atau dalam hutan atau terowong gelap, maka hanya sesetengah lampu LED saja yg beroperasi..dan yg selebihnya tidak beroperasi..kerana lampu LED tidak menghasilkan warna hitam..sebab itu, LED TV ini menjimatkan elektrik..lampu LED berfungsi hanya bila ada keperluan.
-jika dalam beratus2 lampu LED itu, ada 3-5 lampu LED yg pecah @ rosak..LED TV masih boleh beroperasi seperti biasa..cuma dari segi pengalaman, kita masih tidak tahu..sejauh mana lampu LED boleh bertahan.


so,,,setakat ini sahaja info yang saya dapat bantuan google ke forum2 internet,,,,
^_^ bagi saya tv yang mahal sudah tentu mempunyai ciri yang best....so,,,semakin mahal harga tv,semakin banyak ciri canggih yang dibekalkan.... ^_^

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dei...tulise warne kuning camno ore nok baco...bengong sungguh mu ni

Tanpa Nama berkata...

sakit mata aku ler

Tanpa Nama berkata...

bagus2.... dapat infomesen sikit..

Tanpa Nama berkata...

waduh jegil biji mata membacanya.

Tanpa Nama berkata...

Scroll terus kebawah tanpa mbaca lagi.. Pedih mata dbuatnya.. Apasal lah pakai color kuning buat font tu.. Background putih.. Ayoooo.. Guna lah color font hitam or merah or biru or hijau..

Tanpa Nama berkata...

Aah bongokla blogger,buang masa bkk blog ko

ezan berkata...

Tq info yg d berikan...

sal berkata...

Haha xpa control A dl...mesti boleh baca..TQ

sal berkata...

Haha xpa control A dl...mesti boleh baca..TQ

Tanpa Nama berkata...

Bodoh buat sakit mata je baca

Unknown berkata...

Ingat cantik sangat ke buat tulisan warna kuning?kesian blogger mintak maki je

syj berkata...

Ya ampun x boleh baca..